fredag, april 03, 2009

God Palmehelg!


Tradisjonane er ikkje så faste når det gjeld påsken her i huset. Alt er basert på vær-vakt-forhold. I år går brannmannen min på vakt frå idag, så det seier seg sjølv at det blir heimapåske. Om været blir bra,passar det fint å starta våronna i hagen om ikkje anna.

Men det er EIN fast tradisjon eg har kvart einaste år før påske, og det er å laga eggelys.

Eggeskal vaskast,kvite lysstumpar smeltast i vannbad,eggeglas vert funne fram og som regel gule lysstumpar.No hadde eg ikkje det i år,men fann nokre gule lys i ei skuffe,dei har eg kappa i passe størrelse til eggeskala. Så plasserar eg dei gule lysa oppi skala og fyller på med den smelta ,kvite lysmassen.

Og vips: PÅSKELYS

____________________________

Eit enkelt bidrag til påskepyntinga hjå meg.
Det vert stort sett med dette.
Det første eg skal gjera etter påske,er å fylla denne korga med herlige lysblå stemorsblomst!

Skal pynta litt utfor døra mi i helga,så då blir det nok eit påskeinnlegg til går eg ut frå... Dette klukkande paret heng ute på veggen heile året,men det kan alltids bidra med å ynskja god påske også.


Riktig god palmehelg til alle!

OBS!!!!
Held på å gløyma noko viktig her! Eg har nemleg fått ei kjempefin påskehelsing frå Bestahjemmet.
TUSEN TAKK! Og eg deler denne buketten så gjerne vidare til alle mine kjære bloggvenner!

24 kommentarer:

~♥~ Monica S sa...

Hmmmm! Du har så mykje fint!!!

Likte ideen med eggelys.. dette er noke kanskje ungane mine kan gjere også... hehe

Takk for mange gode idea! og så kjekt å få påskebukett frå Besta.. eg var så heldig eg og! :-)

Monica

Turid sa...

Så fint du har pyntet! Takker for tipset om de eggelysene. Kjempelurt!

Lykkelita sa...

Takk for tips - påskelysene var virkelig fine... Selv jeg kan jo få til de:)
Kurven på bordet var helt min smak - lekker!
Ha en fin palmehelg:)

Monicas sa...

heisann..ka koselig innlegg:) du, pakken ligg klar, men her førr tida e vi fri førr bensinstasjon, korr posten va i, så æ ha jobba hver dag, ¨å ha ikke hatt annledning te å pass opp postmannen, men SKA få det gjort over helga......helt håpløst dette her...

Magdalena sa...

vakker pynt! utrolig den kurva med kranse,- egge lysa og bildene...
du er så frodig og krestiv i det du gjør...

takk fro at du likte hønefrøknene mine!

ønsker deg en skjønn påske!

klemmer;O) magny

Anne sa...

Hei Nikoline:)
Så mange fine innlegg du har skrevet i det siste! Koselig:)
Så kreativt med eggelys:)
Jeg pynter lite selv til påske, så har ikke laget noe i påske stil. Får jeg påskeegget mitt er jeg fornøyd.hehe.
Ha en flott helg!

naturglede/Randi Lind sa...

For en fantastisk hyggelig og inspirerende blogg du har.Nå ble jeg i stemning altså. Kanskje jeg må finne fram litt pynt idag jeg også. Takk for at du deler med deg og ha en fin kveld:)

Mitt hvite hus sa...

Så fine eggelys du har laget...en kosleig tradisjon dette... Nydleig høne du har også=)
Har nettop vært på plantasjen å kjøpt noen stemorsplanter...bare må plante litt i helgen O=)

Ønsker deg en fin helg..håper været blir slik at dere kan jobbe ute=)
Klem Kerstin

Muggensteekjes sa...

You have given me a great idea for eastern, also love your painted chickens and how you have been decorating.
Have a nice weekend, greetings Ingrid.

Fjordheim sa...

Så mye fint hos deg. Koselige eggelys.
Ønsker deg ei flott palmehelg :)

Mia, New Room Interior sa...

Nydelige påskebilder!! Kjempetøffe de lysene! Ha en fin påske, håper dere får masse sol!! Klem-Mia

Torunn sa...

For en god ide det med de eggelysa! Sånn har jeg aldri sett før.....
Her finnes ingen påsketradisjoner...men...jeg har en krans med fjær og egge på, samt ei lubben høne, nedi kjelleren jeg skal vurdere å finne fram men jeg venter på at tåka (ikke i hue, men ute) skal lette....
Nyt helgen Nikoline

Klem

LIVS LYST sa...

Ja, da er det bare å sette i gang igjen da! ;O)

Hilsen Ljo

Anonym sa...

Hallo vennen.. du så flott de påskelysene var!!! det har jeg jammen meg lyst å prøve...
og nydelig påskepynt..

hvitemiddel.. det finnes normalt i vaskepulvret for hvit vask:o)) men jeg har noen ganger Vanish i.. eller så bruker jeg nylonvask.. den blå tuben... verre var det ikke:o))

Ha ei deilig helg der oppe.. klem fra mæ..

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så vakkert pynta hos deg!
Supre lys du har laga:)
Ønsker deg ei flott påske!!

Stubbetufsa sa...

Jeg får ønske dere ei brannfri påske!
Vi har hellerikke særlig til påsketradisjoner, vi tar det som det kommer. Kanskje et par dager på hytteverandaen hvis det blir sol. Men hytta er bare et kvarter unna, så vi kan dra hjem fort hvis det er påkrevd!
De påskelysene dine var lure, og jeg kommer direkte på gråten litt lenger ned, der du har de malte hønene. De er så pene!!!!

Berit T sa...

Så koselig med eggelysene, en ide som skal brukes sammen med barnebarna.

Så koselig du har pynta, det høneparet på veggen... rett og slett fabelaktig!

Det er så lekkert alt du lager til, må bare nyte!

Ha en flott palmesøndag.

Ruth sa...

Eggelysene er bare herlige. I det hele tatt, du har virkelig både "sansen" og evnen. Jeg blir alltid like fasinert av det du har lagd.

Uten strømpebukse og sko? Da slår du meg. Jeg kom ut fra Palmehaven i Trondheim minus sko en gang (men det er VELDIG lenge siden). Det var midt på vinteren også og jeg gikk barbent på nattklubb etterpå. Jeg er utrolig glad for at jeg hadde en "vill ungdom", så kan jeg ta det litt mere med ro nå.

Så hyggelig at du liker vettene mine. Jeg liker skiltene dine. Du kunne ikke tenkte deg å bytte en gang da? Jeg kunne jo ha kjøpt et, men det er så utrolig vrient å få sendt penger herfra. Gi meg et tegn om du syns noe om det forslaget. Jeg blir ikke fornærmet om du sier nei. :)

Orlaug sa...

Ein riktig god sundag til deg og dine!
Eg må visst få sving på målerulla......

Jorunn sa...

Nei og nei så mye fint du viser her! Vi har heller ikke noen store påsketradisjoner her i heimen. Vi tilbringer den hjemme. Men innviterer til besøk noen dager, og tar selv noen visitter :0) De påskeegga var kjempefine! Tror jammen jeg også skulle klare å kopiere den ideen ;0) Og den fine kurven har du sikkert malt og dekorert selv. Og så artig "hønsebur" du har utenfor! Det falt jeg for! Det er egentlig så lite som skal til bare man har fantasi og litt skaperevner :0)
Det kan vel hende vi "snakkes" senere i påsken, men jeg vil likevel ønske deg en riktig fin og innholdsrik påske!

Janne i Fagerlia sa...

Åååååå, for en påskestemning hjemme hos deg. Likte spesielt godt hønemaleriet du har laget av plank med patina. Nyydelig! Det er så koselig med hønemotiver, så det bør brukes hele året, ikke bare til påske.

Riktig god hjemmepåske til deg!

LIVS LYST sa...

Regner det hos dere???? Det går jo ikke an... det er jo herlig vår... Jaja. Så får gåselabbene vente...

Her har det vært fantastisk i dag. Har vært ute i hele dag. Kost oss med kvister, skogen og kjørt cab og... Ja, nå trenger jeg vel ikke å si mer... ;O)

Men bare vent til regnet slutter du!!
Hilsen Ljo

Nita sa...

Trøste og bære! Så effektiv du er! Ikke mange dagene siden jeg var her sist, men her sprudler det med flotte innlegg og gode tips! De eggelysene var fine, og må prøves :)(eggeglassene var jo også så stilige!)
Jeg skjønner godt at det skapet er et favorittmøbel, det var skikkelig lekkert. Prøvde å klikke på bildene for å studere litt nærmere, men det gikk desverre ikke.
Sitter i disse dagen på hytta på Hitra med en internett-tilgang som er litt bob-bob, men jeg måtte jo innom her å fortelle deg hvor glad jeg ble for at du ikke leser meg "i smug" lenger, hihi.

Ønsker deg en praktfull påske, stor klem fra meg :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Hehe, var jeg så heldig med den Viken2 reklamen??! Her var Viken1 en lastebåt på Mjøsa, så jeg hadde ingen anelse om at det var en i Vossetraktene også. For et sammentreff ;)

Her snubler vi rundt i søla, ja, men innen juli har det vel blitt bedre...