tirsdag, januar 26, 2010

Ikkje så spennande -

- men det er no dette som opptek meg for tida…. Gatehuset -

DSCF8155 DSCF8156 DSCF8158 DSCF8157 DSCF8163

Eit artig funn under veggplatene over døra -

Josef Møen 25.august 1947 – dette var snekkaren som bygde huset i 47, han flytta inn på eit rom i 2.et.då huset var ferdig og budde der i over 40 år.

######### 

Det blir ikkje så mykje tid til overs for håndarbeid,men eit lite fjernsynsarbeid i seine kveldstimar må eg ha.

DSCF8164 DSCF8165

På realskulen (ja,sååå gammal er eg at eg gjekk på ein type skule som dei unge i dag ikkje anar kva er eller har høyrt om….!) lærde me makramè i håndarbeidstimane,og etter den tid (var russ i 1972!) har eg aldri prøvd på akkurat DET håndarbeidet. No tok eg opp att “gamle kunster” og flettar makramè med frynser som eg skal ha på nokre kvite hånddukar. Synes det er både moro og fint! Har lyst å knyta ein slik kant til gardinkapper også,men det får heller bli ein gong i framtida…. det er ikkje så veeeldig mange knutar som blir til i løpet av kvelden for tida.

Håpar de har det bra alle saman, eg ynskjer i alle fall alle ein strålande tirsdag !

20 kommentarer:

yesheimen sa...

Hei. Du har alle muligheter til å få ett flott bad ut av det rommet. Blir sikkert stilig, og her i blogglandia følger vi prosessen.
Så flink du er med makramè. Og imponerende at du husker det etter så lang tid.
Ønsker deg en flott tirsdag.

Klem Ann<3

Barbros lille atelier sa...

Å, så spennende! Blir sikkert kjempelekkert! Går ut fra at du holder oss oppdatert:-)

Synes makrame ser så avansert ut - blir helt imponert over alt du kan, flinke du!

Klem

Havfruen sa...

Ikke spennende? Jo dette er spennende:) Ser ut som dere har endel jobb foran dere. Men tenk den dagen dere er ferdig og kan nyte herlgiheta...
Makramè så innmari vasnkelig ut men lekkert:)
Ha en flott tirsdag du også:)
Klem fra meg:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Dette var spennede nok, det gitt. Det er så artig å følge med på slik realmake over.
Da vi tok ting fra bunnen her i huset var det ikke digitalkamera og i alt det hektiske ble det tatt få bilder. Nå synes jeg det er dumt.
Tror jeg snuste litt på makrame på ungdomsskolen, men det tol aldri helt av og nå husker jeg det ikke. Men det blir jo fint da. Kjempefint, men sent.
Fortsatt lykke til med både det ene og andre prosjektet. Du bruker ikke sokkene fra Ullhedina når du pusser opp, håper jeg."ler"

Mitt hvite hus sa...

heisan...takk for hyggelig hilsen Nikoline...

så moro å få se før bildene...dette kommer til å bli kjemepbra..

men at det travelt for dere nå det skjønner jeg ...det tar tid dette...


Lykke til
Klem Kerstin

Bestemor Drillo sa...

Her er det mye arbeid, menså blir det sikkert rom med sjel !
Ha en flott uke ! Klem!

Stubbetufsa sa...

Det blir nok et fint bad her!
Spesielt artig å finne ord fra snekkeren, og at du vet noe om ham!
Makrame er pent! Men jeg hadde et halvferdig arbeid liggende i årevis!
Til slutt tok jeg opp mesteparten, kunne jo ikke kaste, rullet opp de tykke makrametrådene i små nøster...

Vform sa...

Spännande att se slutresultatet i ert "nya" hus :)

Jag har också många arbeten i makrame´som jag gjort för minst 30 år sedan!
Hoppas de blir populära igen, så man får plocka fram dem :-)

Fortsatt trevlig vecka!
Kram Vivan

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei, Nikoline
Det blir flotte kapper på hånddukene. Datteren min på 11 (snart 12) lærte seg makramé i fjor sommer, men hun kan ikke det mønsteret som du bruker. Blir spennende å se det ferdige resultatet. Klem

Jannickes Hjemmekos sa...

Ups, det glemte jeg - slikt rom som dere nå starter på var det i hele huset vårt, så dette var velkjente bilder. Lykke til med badet - vi skal snart igang med bad, vi også.

Fjordheim sa...

Nydelig makrameblonde.
Det blir flott på både håndkler og gardiner.
Det badet blir nok flott. Men dere har mye arbeid forann dere. Lykke til med det.
Ha ei riktig god uke :)

Nostalgia sa...

Det blir helt sikkert et flott bad, men jeg skjønner dere har litt arbeid fremfor dere ;-) et spennende hus du har ! Makrame er lekkert, blir flott på håndklene dine !

Ønsker deg en fiiin kveld !
klem, Nostalgia

Rosa sa...

Tippar det blir fint når det er ferdig. Og slike prosjekt ER spennande!

Skrifta på kjøkkenveggen min seier 15/10 -47 - nesten samme tid, det!

Kos deg med knyting og oppussing!

Turid sa...

Det blir nok et flott bad vil jeg tro! Så spennende når det dukker opp slike "signaturer" fra snekkeren. Artig med husets historie.
Makrame er gøy! Nå fikk jeg lyst til å lage noe..men vet ikke hva:)

Strikkebesta sa...

Klart det er spennande! Eg synest vi er heldige som får følgje med på utviklinga i Gatehuset, du må berre fortsetje med oppdateringar! Lukke til med arbeidet:)

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Dere har masse jobb foran dere ser jeg, men du verden så morro det er når en ser resultatet:)
Har vært gjennom en slik prosess her i huset også...har hus fra 1927, så det var nok å gjøre:)
Men slike gamle hus har en egen sjarm, som jeg liker veldig godt.
Skal si du er flink med makrame, fikk tak i ei bok om makrame for noen år siden, tenkte prøve det.Men tiden strekker ikke alltid til...
Ha en flott dag, kos deg!

Anonym sa...

Du, dette er spennende jo, kjempespennende! Jeg tenker det blir bra fint etterhvert og gleder meg til å følge prosessen. Makrame, det er nesten så jeg ikke husker at det er noe som heter det. Morsomt at du holder det i hevd, lekkert blir det også. Du kan det meste du, Nikoline! Ha en fin onsdag der du er. Klem fra meg**

liven sa...

Heisann nikoline!!
Dette kommer helt sikkert til å bli kjempefint.....vi får vel følge med??
Litt arbeid har dere foran dere da:o)

ha en fortsatt fin onsdag :o)

wigdis sa...

Veldig artig og se førbilder. Gleder meg til å se bilder underveis. Noe av det artigste jeg gjør er å pusse opp gamle hus. Særlig når en finner noe så spennende som det dere fant.

Lykke til videre med oppussingen

Janne i Fagerlia sa...

Du har jammen nok å henge fingrene i. Synes det er beundringsverdig at du har tid til håndarbeide i tillegg.
Kunne tenke meg å ta opp igjen denne teknikken jeg også. Husker jeg fusket i faget på ungdomskolen.