onsdag, november 30, 2011

Ein får gjera det beste utav det -

og prøva på litt julestemning via bilder i ruskeveret!

Først til det “hemmelege” prosjektet som har vore på gang i heimen.

DSCN4436-tile

Med tenåring i hus må det adventskalendar på veggen att etter gamalt, og 15 år er såvisst inga aldersgrense for den slags sjølvsagt… Fleire gonger har tenåringen stillt spørsmål om kva eg strikkar på og kvar gong har han fått samme svaret – ei hemmelegheit -

page2

I dag har eg hengt hemmelegheita på veggen til han kjem frå skulen og oppi kvar vott er det putta i noko godt, alt klart for morgodagen :0)

Og mens regnet piskar på rutene idag, blir Storenissen stadig meir “kledd” for vinter og snø før han skal leva eit kaldt trappeliv om nokre veker…

page

Han har fått vottar med grått rosebroderi, strikka kant på hua slik at det blir heitt om øyrene, og han har fått ringledusk i toppen av hua slik at han kan sjå kva retning vinden bles til ei kvar tid… Viktige ting for ein nisse alt i alt… Men jakka er ikkje begynt på endå,håpar han får den til jul.

Eg er i 0,0 julestemning og “pynten” denne veka er eit par rosevottar slengt over rokken og eit tovahjerte (meir eller mindre slengt det også) på ein krok i hallen….

page3

Er det været som kan ta skulda???

20 kommentarer:

Anne sa...

Så flott Julekalender du har laget :) Tenker han blir fornøyd !
Ikke mye til julestemning her heller.. Regnet pisker mot ruten og beveger man seg utendørs holder man på å blåse vekk.. Ha en fin dag !

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Heldige tenåringen! Flott kalender. vel, han er jo heldig hele tida den tenåringen din som får bo hos dere.

Julestemning, hva er det??
Og så mitt yndlingsmønster på votter. De absolutt-favorittvottene har hatt dette mønsteret og jeg har slitt ut flere par som ikke egner seg til pynt nå nei ;)

aase sa...

WOW for en hemmelighet!! Kjempefin, men for et arbeid...Jeg så denne et sted, men jeg får nok aldri laget den nei...

Lenge siden jeg har vært her nå, masse lekkert jo!!

Spurven sa...

Så fin kalender - sjelden å se den så fin, både nyttig og vakker:-)

Ønsker deg ei fin adventstid,
hilsen fra Spurven

månestråle sa...

jøss så stili og original den kalenderen blei :))) Tror det e leeenge siden jeg har vært innom deg - men nå har jeg lagt meg til her som følger :)) Forresten de julestrømpene du har sydd va bare kjempekoooos :) Har du brodert/sydd alt sjøl eller e det et stoff som e sånn ?? Anita

Annelis hantverk sa...

Vilken underbar adventskalender med små minivantar för paket!
Ha en fin dag!
Anneli

Havfruen sa...

JEg dåner....det der er den fineste julekalenderen jeg noensinne har sett!!! Guh så fin!!!! Hadde jeg bare hatt et snev av dine ferdigheter.....og nissen var knall:) Ser ut som han får en mild juletid....4 gr hos meg og igår var det 8!! November i fjor var -8 og slikt. Og masse snø....meldes ny storm til imorgen kveld!!
Kos deg, klem fra meg:)

Anonym sa...

Fantastiske du altså,sååå flink du er. :)) Det er den herligste julekalenderen jeg har sett. :)) Skjønn nisse og strikkerier også.
Klem Mette.

Den Grønne Baljen sa...

Nydelig kalender... virkelig flott... og se der har nissen fått nye klær...

smakte kaffen ?

Nyt den siste november kvelden..
*Klem Kerstin

Ruth sa...

Du, tusen takk for gode ord. Det varmer vet du jo. Himmel og hav, har du sittet og strikket så mange bittesmå votter? Du må jo ha syn som en hauk og tålmodigheten til en engel. Men gøyal var den jo og den kan vel brukes i generasjoner vil jeg tro.

Jeg vet ikke helt hvor julestemningen har gjemt seg i år, men jeg finner mye av den her på bloggen din jeg.

Fjordheim sa...

Visst jeg bare skulle hatt julestemning når det var snø, så var det ikke ofte jeg kunne vært i julestemning i oppveksten. Koser meg med å pynte til jul i ruskevær HErlig.hehe.
For en flott adventskalender du har laget til tenåringen. Heldig han som får lov til å bo hos dere. Tror han trives bra der.
Ikke mye pynt som er kommet frem her heller enda. Men det blir litt mer for hver dag, og så kommer julestemningen krypende mens en spille julesanger for full guffe.
Ønsker deg en herlig torsdag :)

Vform sa...

Hej Nikoline!
Den adventskalendern var nog den finaste jag sett!!!
Spelar ingen roll vilken ålder man har för att glädjas åt innehållet i dom vantarna :O)
Tomten behöver visst varmt på sig i detta mörka busväder :/
Jättefina mönstervantar, skulle gärna önska sig ett par ;O)
Ha en fin tid i advent!
Kram Vivan

Bluggi buggi blogg sa...

Hei hei. Har en 15 åring i huset jeg også. Hun må selvsagt få julekalender :) Men, jeg er sent ute så nå skal jeg ut og kjøpe inn så den er klar til hun er hjemme fra skolen.
Adventskalenderen var kjempe fin. Samme med den flotte nissen. Så flink du er :)
Ha en fin desemberdag
Klem, Trude :)

Janne i Fagerlia sa...

Jeg tar av meg hatten (eller skal jeg si nisselua?) for deg! Dette var en julekalender var ypperste klasse. Mange arbeidstimer ligger vel også bak det flotte resultatet.

Gry sa...

Masse flott hos deg som alltid!
Det regner her og så vi får bare fortsette å lage julesteming inne.
Ønsker deg ei fin adventstid!
Klem : )

Dordis kreative glede sa...

Hei å hå i adventstid! Takk for kjempekoselig kommentar på min blogg :))))) Snakk om genial adventskalender! Tipper den falt i smak for tenåringen :) Strikking er ikke helt min sterke side, så det blir nok ingen votter, hverken store eller små, her i huset. Årets adventskalender ligger i en zinkbøtte, store og små pakker :) Ønsker deg en fin vente-på-julesnøen-dag. klem Dordi

Turid sa...

For en herlig julekalender!
Koselig å titte innom bloggen din å få litt deilig julestemning;)

Etter en dum og lei høst, håper jeg nå at saker og ting kan gå litt på skinner igjen, og at livet kan bli litt lyser;)

Jeg har savnet Blogglandia...og håper jeg kan få litt mer tid her i tiden som kommer;)

Ønsker deg en fin søndagskveld videre!

Klem fra Turid

Bestefars Verksted. sa...

HERREMIN !!!! For et vakkert skue !!! Og gjett om jeg misunner din tenåring !!!! Du er bare så flink,altså :)

Hverdagsgleder sa...

Først av alt så synes jeg headeren din er nydelig :-) Og kalenderen likeså. Litt av en jobb å strikke alle de mønstrede vottene ! Kan jeg spørre hvor du har fått tak i oppskrift, mener det stod i et eller annet hefte ?? Nissen din blir knalltøff med nye hjemmestrikka klær. Det var et godt tips, for jeg er på leting etter en fin stor nisse, men jeg blir liksom aldri helt fornøyd med klær etc, men et veldig godt tips å strikke noe sjølv :-))Fine votter og pynt også.Ha ei fin adventstid :-)

siri ore elle sa...

Hei på deg! For noen fantastisk fine votter! Herlige farger! Så fin kalender!!
Siri