torsdag, juni 18, 2009

Mønster…

Ser at det er både 1,2,3 og 4 som ynskjer mønster på heklahettene eg viste tidlegare i dag,og for å gjera det enkelt så svarar eg med eit innlegg.

Eg fann ikkje noko mønster,har berre sett dei rundt om på div.bloggar,men det eksisterar sikkert eit mønster ein eller annan stad. Skal prøva å forklara så godt som eg kan ;

MØNSTER I ein luftmaskering hekla eg 6 fm (fastmasker)

2.omg: 2fm i kvar m = 12m

3.omg: 1fm,2fm i neste m,1fm-2fm i neste m omg.ut=18m

4.omg:2fm,2fm i neste m osv =24m

5.omg:3fm,2fm i neste m osv=30m

Fortset med å hekla med 1 m meir mellom dei 2 for kvar omg.til det dekkar loket på toppen,då heklar du fm i kvar m utan å auka meir i nokre omg til det dekkar kanten på loket.

På desse kvite hettene har eg avslutta med ein enkel kant av luftmaskar. 5lm,hopp over 1m,1fm i neste,5lm,hopp over 1m osv omg. ut. På to av dei rosa hettene har eg hekla 5 stavar,hoppa over 1m,1fm i neste m,hopp over 1m,5st i neste m osv omg. rundt.

SOMMARHETTER Det er vanskeleg å sei nøyaktig antal omg. då det kjem an på kor stort loket er. På nokon har eg slutta å auka når eg hadde 4 fm mellom dei 2,og på nokon har eg 7 fm mellom aukinga før eg begynte på den rette kanten. Men om du er litt van med heklekroken,trur eg du skal klara å forstå “mønsteret” sånn noko lunde…

Lukka til :0) 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Takker, Nikoline - dette skal jeg prvøe også. Det blir jo så fint! All inspirasjon man får gjennom bloggingen, altså - det er så bra! Og du er en av de aller mest kreative - flink til det meste! Ha en fin fredag i morgen og ei god helg! Klem fra meg til deg**

Turid sa...

Tusen tusen takk! Kjempeflott! Flott sommer-håndarbeid som du sa:)
Klem;)

Hulda sa...

Virkelig søte hetter du har hekla til glassene. Dette var veldig lekkert. :) Fine bilder også!

Berit T sa...

Så koselig dette var, virkelig flotte.
Du er et opp-komme av idear.
Lekkert rett og slett.

Ruth sa...

Takk skal du ha. Jeg skal sporenstreks "ut" (på nettet) og handle rosa garn. Jeg Bare Må ha. ;)
De var jo så helt utrolig søte.

Du er virkelig et oppkomme av gode ideer og inspirasjon. Takk igjen.

Mitt hvite hus sa...

Åååå Nikoline... slike skal jeg hekle noen av også.. de var så søte... Tusen takk for at du deler oppskriften med oss....

Så håper jeg du får en herlig helg...

Klem Kerstin

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så kjekt at du legger ut oppskrift!
Disse er så søte at jeg må prøve:)
Flotte bilder, og marihønene..sukkk!
Ha en toppers dag!!

Torunn sa...

Hallo!
Førts av alt; i morgen går blyanten din med posten! :-) Den som venter på noe godt, må vente jævlig lenge veit du .-)

Mønster til bølgeteppe fant jeg på en blogg som heter "Slagt en hellig ko"..... Hadde samme problemet som deg, dama i garnbutikken sto bare og måpte....:-).Har ikke bloggadr, men gi meg beskjed om du ikke finner den, så skal jeg hjelpe deg.

Takker samtidig for mønster til de søte lokkene. DET blir noe å lage til gårdsbutikken min det...hehe.... Har egentlig satt min mor på produksjonssiden. Er redd butikken ikke vil få noe å selge før jeg blir pensjonist om jeg skal lage alt selv .-). For her går det smått om dagen!

Klem

johanne`s rom sa...

Fornøyelig det du skriver om skjærene, men uff ja de er egentlig noen leie krek, vekker en bl.a.tidlig om morgenen. Så fine de hekla hettene dine var, søte. Ønsker deg en riktig god helg.

Anonym sa...

Hei Nikoline :)Alt du gjer av handarbeid og maling er berre nydelig!Du har en av mine yndlingsblogger. elsasdesign.blogspot.com og slagt en hellig ko har også mye fint i hekling og strikking. Ønsker deg god helg :)