søndag, mars 11, 2012

Ein gammal gris er ikkje alltid så lett å bli kvitt…

Han her har “forfulgt” meg i over 20 år og hengt seg med på kvart flyttelass. Putta inn i eit skap gong etter gong – i mangel av både ramme og veggplass.

DSCN5109

Så her om dagen dukka han nok ein gong opp (eller fram frå eit skåp rettare sagt) og no har eg egentleg veggplass til han… men det mangla framleis glas og ramme. Plutseleg dukka det opp ein ny ide -

DSCN5123-tile 

- og det var å laga ei ramme av stoff!

Ein flekkete og misfarga damaskduk var “som skapt” til formålet!

pagedetaljDSCN5117-tile

No har eg eit grisete bilde eg er retteleg fornøyd med, og sjølv om dette er eit Eva Rosenstand-broderi som sikkert mange andre også har brodert i si tid, så er det INGEN som har eit som er likt på mitt :0)

DSCN5124

Her skal den opp så snart brannmannen min har laga til ei list den skal henga på.

Så moralen i dette må vera som det har vore – kast ikkje noko du er lei,er gammalt eller du trur du ALDRI kjem til å bruka meir – det kan ALLTID komma til nytte ein vakker dag!

GOD SØNDAG – med eller utan ein gammal gris på kjøkkenet :0)

13 kommentarer:

Fjordheim sa...

Har visst ingen gammel gris på kjøkkenet,
Bare etpar gamle høner. hehe.
Dette ble jo kjempefint. Nei det er det som er problemet, en kan jo få brukt det en dag. Dermed er det fullt opp både på arbeidsrom og ganske mye på loftet. Nå har jeg kastet en del. Håper ikek ejg kommer til å savne det noen gang. Men hånslaga ting er det vanskelig å kaste. Kvittet meg med noen lappeduker nå som var missfarget. Kjedelig, men de komemr ikke til å bli brukenes noen gang.
Ha ei herlig uke :)

Blått til lyst sa...

Det finnes sikkert mange eksempler på de danske damenes broderipakker rundt i de norske hjem, men selv om verkene ikke viser selvstendig kreativitet, viser de sannelige brodøsens tålmodighet. De der broderiene tok tid!
Nå har du jo gjort grisen til helt din egen, og når den henger på kjøkkenet, står du heldigvis ikke fast når griseslaktet lander på kjøkkenbordet og parteringen skal starte. Smart!
God uke til deg - Liv

Turid sa...

Alt du "tar" i blir til gull Nikoline;) Veldig flott! Godt at grisen ble med på flytte-lasset!

Klem;)

Anne sa...

Godt bildet tilhører en krativ sjel som deg :)
Kjempefint ble det med rammen rundt.
Ha en fin søndagskveld og en god ny uke.
Klem

Ruth sa...

Jeg er enig med Turid - alt du tar i blir noe helt enestående. Gamle griser inget unntak.

Vform sa...

Tack, tack Nikoline för din snälla hälsning!! :O) Trevligt att du tänker på mig när du ser blåklockorna ...
Gamla grisen din är ju så underbar ... och vilken fin plats den får i köket! Där är den värt att hänga, din skatt ;)
Ha en finfin vecka!
Kram Vivan

Strikkebesta sa...

Det finns nok ikkje din make, Nikoline! Kreativiteten din er heilt utruleg, og ja, alt du tek i blir smakfullt og lekkert. Grisen passar heilt inn på kjøkkenet ditt:)

ide-puffen sa...

Så sant så sant aldri kast noe man er lei av. Det eneste som er aberet med det er at det blir et ganske så stort lager etterhvert he he.
Nydelig er grisen og blir superfin på veggen der.
hei hopp
Klem

Dordis kreative glede sa...

Nei du "sjø"!! Så lurt, bare du som kan finne på noe slikt :) Bildet ble kjempefint, og matcher på kjøkkenveggen. Jeg har ikke grisen, men maken duk, den får ligge på kjøkkenbordet innimellom, veldig glad i den :) Ønsker deg en fortsatt kreativ dag. Rørosklem fra Dordi

naturglede/Randi Lind sa...

Noe så svinaktig fint! Nå ble det liv i det grisebildet. Her også ligger det litt av hvert, så du inspirere du :) God helg!

Hulda sa...

Oi, det var et spennende broderi! Det forteller jo ganske mye også. :)

Artig at du har kjøpt like sko som meg. Jeg kjøpte et par i lyse blå og hvite, smale striper fra heppo.no tøysko. Veldig fine de også. :)

Janne i Fagerlia sa...

Glimrende løsning på rammeproblemet. Tror faktisk dette ble enda flottere enn en tradisjonell ramme. Jeg har selv valgt å sy rammer rundt broderier, og har er blitt svært godt fornøyd med løsningen.

Tusen takk for de fine ord du har lagt igjen på bloggen min. Ble litt rørt da jeg leste om deg og faren din som jobbet med å sortere matoppskriftene dine. En fin historie til tross for en vanskelig tid for dere.

NOSTALGI I NR. 9 sa...

Så koselig broderi med kreativ og personlig ramme :-)
Ønsker deg en fin helg videre :-) Anita